Asiakaspalvelun sydän – haastattelussa Hygieniapassi.fi:n asiakaspalvelija, Aleksi Vesala

Hygieniapassi.fi-asiakaspalvelua pääasiassa hoitaa asiantunteva, aurinkoinen ja ahkera Aleksi Vesala. Hän liittyi mukaan Osaamistehtaan (johon kuuluu brändit Hygieniapassi.fi, Anniskelupassi.fi ja Harjoittele.fi) tiimiin vasta muutama kuukausi sitten, mutta hänestä on lyhyessä ajassa muodostunut tärkeä työtiimin jäsen, jonka puoleen kääntyvät niin asiakkaat kuin toimistonkin oma väki.

Istuimme Aleksin kanssa alas ja kysyimme häneltä sekä hänen asiakaspalvelutehtävästään että vinkkejä hygieniapassin suorittamiseen.

1. Olet ollut Osaamistehtaalla vajaat neljä kuukautta, miltä työ on kaiken kaikkiaan tuntunut?

Ihan loistavalta! Osaamistehtaalla on mukava työympäristö, kivat työkaverit ja hyvä työilmapiiri. Siirryin työhön suoraan kaupan alan työtehtävästä, joka oli myös erittäin asiakaspainoitteista, mutta luonteeltaan hyvin erilaista. Ennestään minulla ei ollut syvempää tietämystä hygieniapassi- tai anniskelupassiasioista, joten paljon olen päässyt lyhyessä ajassa oppimaan. Olen kuitenkin saanut hurjasti apua ja tukea kollegoilta, hygieniapassitestaajilta sekä yhteistyöoppilaitosten yhteyshenkilöiltä.

2. Työtehtäviisi kuuluu asiakaspalvelu, eli vastaat asiakkailta saapuviin sähköpostiviesteihin ja puheluihin. Mikä on sinulle asiakaspalvelutyössä tärkeintä?

Kuvailen itseäni erittäin asiakaspalvelupainoitteiseksi ihmiseksi. Rakastan tehdä asiakaspalvelua! Eniten pidän siitä, että voin konkreettisesti auttaa ja löytää ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Mielestäni hyvä asiakaspalvelija on sellainen, joka tekee työtä aidosti ja sydämellä. Lisäksi tärkeää on kehittää mahdollisimman selkeä tapa kommunikoida, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin. Olen hionut omaa viestintätyyliäni sen mukaisesti.

3. Mitkä ovat yleisimpiä kysymyksiä, joita asiakkaat esittävät hygieniapassitesteihin liittyen? Miten vastaat niihin?

Paljon kysellään uusintatilauksesta ja siitä, miten tai milloin se pitäisi tehdä. Uusintatilaukseen annan aina ohjeet, jotka mukailevat esimerkiksi tätä hygieniapassin uusintatilaus -blogipostauksen kaaviota.

Monet myös kysyvät sitä, miten ilmoittautuminen hygienia- ja anniskelupassitestiin tapahtuu. Ilmoittautumisongelmissa pyrin aina joko puhelimitse tai sähköpostilla käymään asiakkaan kanssa prosessi läpi vaihe vaiheelta. Se voi välillä viedä pitkään ja vaatia monia toistoja, mutta ei se mitään! Toimin mielelläni tällaisissa tilanteissa asiakkaan teknisenä tukena.

4. Mikä on tärkein neuvo, jonka annat asiakkaille hygieniapassitesteihin valmistautumiseen liittyen?

Opiskele ja valmistaudu hyvissä ajoin! Kannattaa aina opiskella elintarvikehygienian perusteet ennen testiin osallistumista. Meillä on tarjolla monta erilaista tapaa valmistautua hygieniapassitestiin. Suosittelen valitsemaan itselle mieluisan ja parhaimman oppimistavan mukaisen keinon opiskella.

a) Harjoittele.fi-sivusto on pelinomainen harjoittelusivusto, jota on helppo käyttää myös puhelimella. Tätä suosittelen etenkin nuorille osallistujille.

b) Jos nettialustalla harjoitteleminen tuntuu vieraalta tai asiakas haluaa lukea teoriaa fyysisestä oppikirjasta, suosittelen ostamaan verkkokaupastamme Hygieniaopas-kirjan.

c) Jos oppiminen sujuu parhaiten kuuntelemalla, kun joku selittää auki teorian ja oppimateriaalin, suosittelen osallistumaan meidän kahden tai neljän tunnin mittaisiin verkkokoulutuksiin. Verkkokoulutuksien vetäjät ovat elintarvikealan ammattilaisia ja Ruokaviraston valtuuttamia hygieniapassitestaajia, joilta voi myös kysyä kysymyksiä aiheesta! Lisäksi suosittelen verkkokoulutusta niille, joille Suomen elintarvikelaki ja ruokahygienia-asiat ovat vieraita.

Viimeisenä neuvona: kannattaa tarkistaa myös henkilöllisyystodistuksen voimassaolo ajoissa, ettei vain käy niin, että se ehtii vanheta pari päivää ennen testiä. Hygieniapassitestiin on aina otettava mukaan virallinen, voimassaoleva ja kuvallinen henkilöllisyystodistus!


'


5. Millaisia palautteita olet saanut asiakkailta tähän mennessä?

Olen saanut pääasiassa todella hyvää palautetta! Asiakkaat ovat kiittäneet ystävällisestä palvelusta ja nopeasta reagoinnista. On myös ilahduttanut, että monet ovat lähettäneet viesteissä palautteena sydämiä - emojit ovat aina sallittuja!

6. Mikä on ollut mieleenpainuvin asiakaskokemus, joka sinulla on ollut hygieniapassitesteihin liittyen?

On asiakkaita, jotka syystä tai toistesta joutuvat käymään hygieniapassitestissä useampaan otteeseen. Heille tarjoan aina lisätukea ja neuvoja. Heidän rinnallaan tulee aina myötäelettyä tilannetta. Kun asiakas pääsee läpi testistä, se on asiakaspalvelijallekin voiton hetki – siitä tulee aina ihan uskomattoman ihana fiilis!

7. Mikä on työssäsi sinulle merkityksellisintä/ihaninta?

Ehdottomasti asiakkaat! Ja tietenkin myös työkaverit.


Mikä on hygieniapassi ja miten sen saa? Miten teen hygieniapassin uusintatilauksen? Tarvitsen apua testi-ilmoittautumisessa!

Ota yhteyttä lähettämällä sähköposti [email protected] tai soittamalla asiakaspalvelunumeroomme 0400 809 009.

Pyrimme vastaamaan kaikkiin sähköpostiviesteihin pääsääntöisesti viimeistään vuorokauden sisällä riippuen mahdollisista poikkeustilanteista. Jos on jotain kiireellistä, kannattaa aina soittaa! Puhelinaika on auki arkisin klo 10–13.

Aleksilta ja muulta Osaamistehtaan tiimiltä saat lisätukea ja neuvoja hygieniapassiasioissa myös Helsingin toimistoltamme. Otathan aina etukäteen yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla ennen toimistolle tuloa!