Asiakaspalvelun sydän – haastattelussa Hygieniapassi.fi:n asiakaspalvelun vastaava, Aleksi Nurmi-Vesala
Hygieniapassi.fi:n ja Osaamistehdas Oy:n asiakaspalvelusta vastaa asiantunteva ja aurinkoinen Aleksi Nurmi-Vesala. Hän liittyi mukaan Osaamistehtaan tiimiin reilu kaksi vuotta sitten ja hänestä on lyhyessä ajassa muodostunut tärkeä työtiimin jäsen, jonka puoleen kääntyvät niin asiakkaat kuin toimistonkin oma väki. Istuimme Aleksin kanssa alas ja kysyimme häneltä sekä hänen asiakaspalvelutehtävästään että vinkkejä hygieniapassin suorittamiseen.
1. Olet toiminut Osaamistehtaan asiakaspalveluvastaavana nyt jo reilut kaksi vuotta. Mikä on sinulle asiakaspalvelutyössä tärkeintä?
Asiakkaiden auttaminen ja opastaminen. Mikään ei ole parempaa kuin saada ratkaistua asiakkaan asia, oli se sitten neuvominen, kysymyksiin vastaaminen tai ongelman ratkaiseminen.
2. Mitkä ovat yleisimpiä kysymyksiä, joita asiakkaat esittävät hygieniapassitesteihin liittyen? Miten vastaat niihin?
Paljon tulee kysymyksiä ihan yleisesti liittyen hygieniapassitestiin, esimerkiksi mikä se on, kuinka hygieniapassin saa, miten siihen opiskella. Niiden pohjalta viime keväänä kirjoitimmekin Usein kysytyt kysymykset -sivun kokonaan uusiksi, jotta siellä aidosti esiintyisi asiakkaiden eniten esittämiä kysymyksiä.
3. Mikä on tärkein neuvo, jonka annat asiakkaille hygieniapassitesteihin valmistautumiseen liittyen?
Opiskele ja valmistaudu hyvissä ajoin! Kannattaa aina opiskella elintarvikehygienian perusteet ennen testiin osallistumista. Meillä on tarjolla monta erilaista tapaa valmistautua hygieniapassitestiin. Suosittelen valitsemaan itselle mieluisan ja parhaimman oppimistavan mukaisen keinon opiskella.
- Trainify-mobiilisovellus on pelinomainen puhelimeen saatava sovellus, jota on helppo käyttää myös puhelimella. Se sisältää niin luettavaa teoriaa kuin harjoitustestejä, joiden kanssa opiskelu onnistuu melkein huomaamatta.
- Jos sovelluksella harjoitteleminen tuntuu vieraalta tai asiakas haluaa lukea teoriaa fyysisestä oppikirjasta, suosittelen ostamaan verkkokaupastamme Hygieniaopas-kirjan.
- Jos oppiminen sujuu parhaiten kuuntelemalla, kun joku selittää auki teorian ja oppimateriaalin, suosittelen osallistumaan meidän kahden, kolmen tai neljän tunnin mittaisiin verkkokoulutuksiin. Verkkokoulutuksien vetäjät ovat elintarvikealan ammattilaisia ja Ruokaviraston valtuuttamia hygieniapassitestaajia, joilta voi myös kysyä kysymyksiä aiheesta! Lisäksi suosittelen verkkokoulutusta niille, joille Suomen elintarvikelaki ja ruokahygienia-asiat ovat vieraita.
Viimeisenä neuvona: kannattaa tarkistaa myös henkilöllisyystodistuksen voimassaolo ajoissa, ettei vain käy niin, että se ehtii vanheta pari päivää ennen testiä. Hygieniapassitestiin on aina otettava mukaan virallinen, voimassaoleva ja kuvallinen henkilöllisyystodistus!
'
4. Millaisia palautteita olet saanut asiakkailta tähän mennessä?
Saan pääasiassa todella kivaa palautetta! Niitä kerään itselleni myös muistiin, jotta voin niitä katsella työpäivän lomassa ja esimerkiksi kiireen keskellä muistaa, että miksi rakastan tätä työtä todella paljon.
5. Mikä on ollut mieleenpainuvin asiakaskokemus, joka sinulla on ollut hygieniapassitesteihin liittyen?
On asiakkaita, jotka syystä tai toisesta joutuvat käymään hygieniapassitestissä useampaan otteeseen. Heille tarjoan aina lisätukea ja neuvoja. Heidän rinnallaan tulee aina myötäelettyä tilannetta. Kun asiakas pääsee läpi testistä, se on asiakaspalvelijallekin voiton hetki – siitä tulee aina ihan uskomattoman ihana fiilis!
Joskus tulee myös puheluita, joissa asiakkaat ovat todella kiukkuisia tai turhautuneita jostain. Syy on äärimmäisen harvoin meissä, mutta siinä on helppo purkaa sitä puhelimen toisessa päässä. Joka kerta kuitenkin käy niin, että asiakas saa purettua sydämensä, pahoittelee omaa käytöstään ja kiittelee kuuntelemisesta, jonka jälkeen pääsemme hoitamaan sen varsinaisen asian loppuun. Nämä tilanteet aina jäävät mieleen ja lämmittävät sydäntä suuresti.
6. Mikä on työssäsi sinulle merkityksellisintä/ihaninta?
Asiakkaat ja heidän auttaminen, vaikka täytyy myös sanoa, että ilman ihania kollegoita ja hyvää työyhteisöä tilanne voisi olla toinen.
Mikä on hygieniapassi ja miten sen saa? Miten teen hygieniapassin uusintatilauksen? Tarvitsen apua testi-ilmoittautumisessa!
Lue vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota suoraan yhteyttä asiakaspalveluun!
Aleksilta ja muulta Osaamistehtaan tiimiltä saat lisätukea ja neuvoja hygieniapassiasioissa myös Helsingin toimistoltamme. Otathan aina etukäteen yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla ennen toimistolle tuloa!