MYYNTI- JA PALVELUEHDOT
Osaamistehdas Oy / Hygieniapassi.fi
Päivitetty 18.7.2025
Sisältö
- Yleistä
- Palveluntarjoaja
- Palvelun kuvaus
- Immateriaalioikeudet
- Ehtojen soveltamisala ja tilauksen tekeminen
- Hinnat, maksutavat ja -ehdot sekä toimituskulut
- Tilauksen peruuttaminen ja muuttaminen
- Poikkeus peruutusoikeuteen (kuluttajat)
- Virhevastuu
- Henkilötietojen käsittely
- Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu
- Muut ehdot
- Tilaukset ja toimitukset
- Laitteisto ja ohjelmistovaatimukset
- Ehtojen voimassaolo
- Ylivoimainen este
- Vastuunrajaus (sovelletaan vain yhteisö- ja elinkeinonharjoittaja-asiakkaisiin)
1. YLEISTÄ
Nämä palveluehdot koskevat testi-, koulutus- ja muiden vastaavien palvelujen myyntiä seuraavilla Osaamistehdas Oy:n (jäljempänä "palveluntarjoaja") verkkosivustoilla: Osaamistehdas.fi ja Hygieniapassi.fi. Ehtoja voidaan soveltaa myös muuhunkin kuin verkkokaupassa tapahtuvaan myyntiin, mikäli palveluntarjoaja viittaa ehtojen soveltamiseen esimerkiksi lähettämässään tarjouksessa tai kirjallisessa sopimusasiakirjassa.
Palveluntarjoajan asiakkaina voivat olla kuluttajat, yritykset, yhteisöt ja elinkeinonharjoittajat.
Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa näitä ehtoja. Muutetut ehdot julkaistaan näillä sivuilla. Tilauksiin ja sopimuksiin sovelletaan tilaus- tai sopimuksen tekohetkellä voimassaolevia ehtoja. Palveluntarjoajalla on myös oikeus päivittää tai muuttaa palveluidensa hintoja, palveluidensa sisältöä sekä ilmoittamiaan toimitus- ja muita kuluja. Palveluiden keskeiset ominaisuudet on esitetty asianomaisen verkkosivun palveluesittelyissä.
2. PALVELUNTARJOAJA
Osaamistehdas Oy
Y-tunnus: 2571242-6
Iso Roobertinkatu 20-22 A 81
00120 HELSINKI
Internet: Osaamistehdas.fi, Hygieniapassi.fi
Sähköposti: [email protected]
Käyttäjätuki: [email protected], [email protected], 0400 809 009 (ma-pe klo 10-15)
Yllä olevia yhteystietoja voi käyttää myös asiakastukea ja reklamaatioita koskevissa asioissa.
3. PALVELUN KUVAUS
Palvelukuvaukset palveluittain:
Osaamistehdas.fi:
- Palvelu kattaa kokous-, työskentely- ja tapahtumatilojen vuokrauksen eri kokoisille ryhmille Osaamistehtaan ja yhteistyökumppaneiden toimitiloissa Helsingissä. Varaus tehdään sähköpostitse.
- Hintaan sisältyy valitun tilan käyttö varausajaksi sekä perustason varustelu (esimerkiksi wi-fi, näyttö tai videotykki, fläppitaulu ja peruskalustus). Hinta ei sisällä vahtimestaripalvelua, tarjoiluja eikä lisäpalveluita, jotka tulee tilata erikseen.
- Kulloinkin voimassa oleva tarkempi palvelukuvaus on saatavilla osoitteessa: https://osaamistehdas.fi/kokoustilat/
Hygieniapassi.fi:
- Palvelu kattaa hygieniapassitestin, joka suoritetaan fyysisesti paikan päällä palveluntarjoajan ilmoittamassa testipaikassa. Hygieniapassitestin toteuttaa ja hygieniapassin myöntää Ruokaviraston valtuuttama hygieniapassitestaaja.
- Hintaan sisältyy yksi testikerta, paperinen hygieniapassitodistus ja muovinen kortti (mikäli testi läpäistään), sekä yksi hygieniapassin postitus Suomeen ja Ahvenanmaalle. Hinta ei sisällä opiskelumateriaaleja, koulutuksia eikä myöskään käyttöoikeutta Trainify-palveluun. Materiaalit, koulutukset ja käyttöoikeus Trainify-palveluun on hankittava erikseen, mikäli sellainen halutaan.
- Kulloinkin voimassa oleva tarkempi palvelukuvaus on saatavilla osoitteessa: https://hygieniapassi.fi/hinta
Käyttöoikeus jälleenmyyjän Trainify-palveluun sisältyy palvelun (esimerkiksi testin tai koulutuksen) hintaan ainoastaan, mikäli niin on nimenomaisesti todettu.
4. IMMATERIAALIOIKEUDET
Palvelu (muutoksineen, päivityksineen ja virheenkorjauksineen) ja siihen liittyvä sisältö sekä koulutusmateriaalit ovat tekijänoikeuslain ja muiden immateriaalioikeuslakien suojaamia. Ne pysyvät palveluntarjoajan tai sen kumppanien yksinomaisena omaisuutena. Käyttäjälle ei siirretä immateriaalioikeuksia. Käyttäjälle myönnetään rajoitettu, siirtämätön, ei-yksinomainen oikeus käyttää palveluun liittyviä materiaaleja testin suorittamiseksi taikka koulutukseen osallistumiseksi, mutta ei muihin tarkoituksiin. Koulutusmateriaaleja ei saa jakaa muille tai asettaa yleisesti saataville.
5. EHTOJEN SOVELTAMISALA JA TILAUKSEN TEKEMINEN
Näitä ehtoja sovelletaan siihen, kun asiakas ilmoittautuu ja ostaa palveluntarjoajan verkkosivuilta testin tai koulutuksen. Tekemällä tilauksen asiakas hyväksyy, että tilaukseen sovelletaan yksinomaan näitä ehtoja. Verkkokaupastamme palveluita tilaavan henkilön tulee pääsääntöisesti olla täyttänyt 18 vuotta. Alle 18- mutta vähintään 15-vuotias henkilö voi tilata palvelun vain huoltajan luvalla ja maksaa ostoksensa vain verkkomaksulla. Huoltaja voi tilata palvelun alle 15-vuotiaalle henkilölle.
Asiakas voi ostaa palveluita verkkokaupastamme joko asiakkaaksi rekisteröitymisen jälkeen tai ilman rekisteröitymistä. Asiakkaan tulee kuitenkin rekisteröityessään ja/tai tilatessaan antaa tilauksen käsittelyyn tarvittavat tiedot.
Ennen maksun suorittamista asiakkaan tulee hyväksyä nämä ehdot. Tämän jälkeen tilauslomakkeen "Tilaa" -painiketta painamalla tehdään ja rekisteröidään sitova tilaus ja palveluntarjoajan ja asiakkaan välille syntyy sopimus. Tilausvahvistus lähetetään asiakkaan sähköpostiosoitteeseen, josta voi tarkistaa tilauksen tiedot. Rekisteröityneenä asiakkaana voit oman tilisi kautta seurata tekemiäsi tilauksia. Palveluntarjoajalla on oikeus peruuttaa tai olla hyväksymättä tilaus perustellusta syystä (esim. tilattua palvelua ei ole saatavilla tai järjestettävissä, puutteelliset yhteystiedot, palvelua/testiä ei ole mahdollista toimittaa ilmoitettuna ajankohtana, palvelun hinnoittelussa on tapahtunut ilmeinen hinnoitteluvirhe). Jos asiakas on maksanut tilauksen ennen palveluntarjoajan tilauksen peruutusta, palautetaan maksu asiakkaalle.
6. HINNAT, MAKSUTAVAT JA -EHDOT SEKÄ TOIMITUSKULUT
Kaikki palveluntarjoajan sivustolla ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron ja ovat kokonaishintoja, mikäli toisin ei mainita. Palvelu maksetaan pääsääntöisesti tilauksen tekemisen yhteydessä. Hinnan lisäksi asiakkaan maksettavaksi voi tulla toimituskulut (mikäli sellaisia on), jotka ilmoitetaan tilauksen tekemisen ja maksetaan palvelun maksun yhteydessä. Palveluntarjoajalla on erityistapauksessa oikeus korjata palvelun hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut ilmeinen virhe.
Palveluntarjoajan maksunvälityspalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj. Tarkemmat tiedot kulloinkin tarjolla olevista ja hyväksytyistä maksutavoista käy ilmi tilausta aloitettaessa. Luotolliset maksutavat saattavat edellyttää myös muiden sopimusehtojen hyväksyntää ja henkilötunnuksen antamista luottokelpoisuuden tarkistamista varten. Tuetut maksutavat määräytyvät maksunvälityspalveluntarjoajan kulloinkin tarjolla olevien maksutapojen mukaisesti, mutta ne pääsääntöisesti sisältävät ainakin:
- Verkkopankkimaksut
- Maksukortit (debit/credit)
- Mobiilimaksut (esim. MobilePay, Pivo ja/tai Siirto)
7. TILAUKSEN PERUUTTAMINEN TAI MUUTTAMINEN
Kuluttaja-asiakkaalla on aina kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa etäviestimellä (kuten verkkokaupassa) tekemänsä sopimus 14 päivän kuluessa palvelusopimuksen syntymisestä. Sopimuksen syntymishetkeksi katsotaan hetki, jolloin palveluntarjoaja on lähettänyt tilausvahvistuksen asiakkaalle.
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa Hygieniapassi.fi-sivustolta tilaamansa palvelu seuraavin ehdoin:
Normaali testi
- Peruutus tehtävä viimeistään 12 tuntia ennen testin alkua.
- Myöhässä perutut tai kokonaan peruuttamatta jätetyt testit laskutetaan täysimääräisesti.
Erityistilannetesti (esim. ääneen luettu testi, sanakirjatesti)
- Peruutus viimeistään 7 vrk ennen testin alkua.
- Myöhässä peruttu tai peruuttamatta jätetty testi laskutetaan täysimääräisesti.
Käännetty testi (toiselle kielelle käännetty testi)
- Peruutus tehtävä viimeistään 12 tuntia ennen testin alkua.
- Myöhässä perutut tai kokonaan peruuttamatta jätetyt testit laskutetaan täysimääräisesti.
Käännetty yksityistesti (toiselle kielelle käännetty yksityistesti esim. työpaikalle)
- Henkilömäärä vahvistettava 7 vrk ennen testiä.
- Kirjallinen siirto tai peruutus 14 vrk ennen testiä.
- Myöhässä siirretyt, perutut tai peruuttamatta jätetyistä testeistä laskutetaan aina 50% tilauksen hinnasta.
- Laskutus perustuu sovittuihin matkakuluihin ja vahvistettuun osallistujamäärään, ellei muuta ole sovittu.
- Laskutuslisä: 10 € (sis. alv) / lasku
Yksityistestit (esim. työpaikoille)
- Henkilömäärä vahvistettava 7 vrk ennen testiä.
- Kirjallinen siirto tai peruutus 7 vrk ennen testiä.
- Myöhässä siirretyt, perutut tai peruuttamatta jätetyistä testeistä laskutetaan aina 50% tilauksen hinnasta.
- Laskutus perustuu sovittuihin matkakuluihin ja vahvistettuun osallistujamäärään, ellei muuta ole sovittu.
- Laskutuslisä: 10 € (sis. alv) / lasku
Hygieniapassi.fi -verkkokaupasta tehty kirjatilaustilaus
- Verkkokaupasta tilattujen kirjojen palautusoikeus on 14 vrk.
- Palautetun tuotteen on oltava käyttämätön ja myyntikuntoinen.
- Mahdollisista palautuksista on sovittava kirjallisesti (sähköposti) asiakaspalvelun kanssa.
- Maksunpalautuksesta pidätetään postikulut (5,60 € sis. alv 14 %) ja toimisto- ja käsittelykulu 2,50 €. Asiakas vastaa palautuskuluista.
Etämyynnissä kuluttajalla ei kuitenkaan ole peruuttamisoikeutta, jos testi on jo suoritettu tai testi alkaa ennen 14 päivän peruuttamisajan päättymistä ja asiakas on antanut nimenomaisen suostumuksen palvelun aloittamiselle (esim. hyväksynyt ehdot maksun yhteydessä).
Jos testi perutaan peruutusehtojen mukaisesti eikä tilalle varata uutta aikaa, palautuksesta pidätetään 2,50 € (sis. alv 25,5%) toimisto- ja käsittelykulu/testi.
Jos sinulla on asiakkaana oikeus peruuttaa palvelutilaus ja haluat tehdä sen, pyydämme sinua kirjallisesti ilmoittamaan peruutusoikeuden käyttämisestä lähettämällä sähköpostiviesti osoitteeseen [email protected], sisältäen seuraavat tiedot: (1) nimesi, (2) osoitteesi, (3) puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi, (4) kopio tilausvahvistuksesta tai tilausnumero, (5) tiedot palveluista, joiden tilauksen haluat peruuttaa, ja (6) tarvittaessa tiedot maksun palautusta varten. Ilmoitamme viipymättä sähköpostitse vahvistuksen peruutusilmoituksen saapumisesta.
Mikäli olit jo maksanut peruutettavan tilauksen, maksu palautetaan sinulle kohtuullisen ajan kuluessa peruutuksen vastaanottamisesta. Maksu palautetaan lähtökohtaisesti samalla maksutavalla, jolla maksu tehtiin.
Tilaus (esim. testin ajankohta) on muutettavissa lähtökohtaisesti vastaavin ehdoin, kuin tilaus on peruutettavissa.
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa Osaamistehdas.fi-sivustolta tilaamansa palvelu seuraavin ehdoin:
- Tilavarauksen voi perua veloituksetta 14 vuorokautta ennen varattua aikaa. Tämän jälkeen perutuista varauksista veloitetaan 50 % tilavarauksen hinnasta.
- Alle kolme vuorokautta ennen varattua aikaa perutuista varauksista veloitetaan tilauksen hinta kokonaisuudessaan, sisältäen tilavuokran, vahtimestarikulun ja tarjoilut.
- Peruuttamatta jätetystä varauksesta peritään tilauksen hinta kokonaisuudessaan, sisältäen tilavuokran, vahtimestarikulun ja tarjoilut.
8. POIKKEUS PERUUTUSOIKEUTEEN (KULUTTAJAT)
Kuluttajansuojalain (38/1978) 6 luvun 16 §:n mukaan kuluttajalla ei ole oikeutta peruuttaa digitaalisen sisällön tilausta (kuten palvelua), jos (1) kuluttaja on suostunut digitaalisen sisällön välittömään toimittamiseen ja (2) kuluttaja on vahvistanut peruutusoikeuden puuttuvan.
Tämän kohdan perusteella kuluttajalta puuttuu peruutusoikeus pääsääntöisesti sellaisiin palveluntarjoajan palveluihin, joissa kuluttaja saa käyttöoikeuden sisältöön tai digitaaliseen palveluun (kuten verkkokoulutusmateriaalit) heti tilauksen tekemisen jälkeen. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi Trainify-palvelu.
9. VIRHEVASTUU
Palveluntarjoaja vastuu palvelun virheistä määräytyy lain mukaan.
10. HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY
Asiakkaiden henkilötietojen käsittelystä voi lukea lisää palveluntarjoajan tietosuojaselosteesta, joka löytyy osoitteesta: https://hygieniapassi.fi/tietosuojaseloste. Asiakkaan henkilötietoja voidaan myös luovuttaa testin toteutuksesta vastaavalle palveluntarjoajan kumppanille taikka sitä edellytettäessä myös viranomaisille (esim. Ruokavirasto), joka käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjänä omiin testin toteuttamiseen liittyviin tarkoituksiinsa.
11. SOVELLETTAVA LAKI JA RIITOJEN RATKAISU
Osapuolten väliseen sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Mahdolliset riidat pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan sovintoteitse. Jos riita ei ratkea sovinnollisesti, se voidaan ratkaista ensiasteena missä tahansa toimivaltaisessa yleisessä tuomioistuimessa. Jos asiakas on EU:ssa asuva kuluttaja, häneltä ei voida viedä hänen kotimaansa pakottavalla kuluttajalainsäädännöllä hänelle myönnettyjä oikeuksia. Kuluttaja voi aina nostaa kanteen kotipaikkansa käräjäoikeudessa. Kuluttajat voivat myös käyttää Euroopan komission hallinnoimaa ODR-alustaa riitojensa ratkaisemiseksi. Tämä alusta löytyy osoitteesta http://ec.europa.eu/odr. Suomessa kuluttajalla on myös oikeus pyytää riitaan kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan, on suositeltavaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan (lisätietoja: kuluttajariita.fi ja kuluttajaneuvonta.fi).
12. MUUT EHDOT
Tilaukset ja toimitukset
Kirjatilaus. Hygieniapassi.fi -verkkokaupan kautta tehty kirjatilaus postitetaan kotiinkuljetuksena Postin pikkupakettina, mikäli asiakas ei erikseen ilmoita, että haluaa noutaa tilauksen. Seurantatunnuksen tilauksesta saa asiakaspalvelusta pyydettäessä. Kirjatilaukset pyritään postittamaan 1-2 arkipäivän sisällä tilauksesta.
Sähköinen materiaali. Hygieniapassi.fi -verkkokaupan kautta tehty sähköisen materiaalin tilaus toimitetaan asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen maksun suorittamisen jälkeen.
Hygieniapassin toimitus. Hygieniapassit postitetaan normaalina kirjelähetyksenä asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen noin 2-4 viikon kuluttua testipäivästä. Yksityisryhmille (esim. työpaikat, koulut) hygieniapassit toimitetaan yhteispostituksena tilaajan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen, ellei toisin sovita.
Hygieniapassien sekä verkkokaupasta tehtyjen tilauste toimitusten osalta asiakas vastaa itse siite, että on ilmoittanut selkeästi oikeat, ajan tasalla olevat nimi- ja yhteystiedot.
Mikäli toimitus palautuu puutteellisten, vanhentuneiden ja/tai väärien osoitetietojen antamisesta johtuen takaisin Hygieniapassi.fi:lle, on asiakas velvollinen toimittamaan paikkansa pitävät osoitetiedot toimituksen uudelleenlähettämistä varten tai noutamaan toimituksen Hygieniapassi.fi:n toimistolta.
Testihintaan sisältyy yksi hygieniapassin postitus Suomeen ja Ahvenanmaalle.*
*Huom! Ahvenanmaa kuuluu EU:hun, mutta on EU:n verorajan ulkopuolella, joten sinne meneviin, tavaraa sisältäviin lähetyksiin tarvitsee tullin edellyttämät asiakirjat. Tullin ohjeistuksen mukaan asiakirjat (joihin hygieniapassi lukeutuu) eivät kuulu tulliselvitettävien piiriin. Ahvenanmaalle lähtevään kirjekuoreen tulee kuitenkin näkyvästi osoitteen lisäksi kirjoittaa teksti "Asiakirja/dokument". Mikäli hygieniapassi postitetaan Ahvenanmaalle, tulee asiakkaan huolehtia, että kirjoittaa tekstin näkyvästi kirjekuoreen testitilanteessa.
Noudettavaksi sovitut lähetykset on noudettava viipymättä. Hygieniapassi.fi ei säilytä lähhetyksiä yli kukautta pidempään, eikä vastaa noutamatta jääneiden lähetysten jatkosäilytyksestä. Hygieniapassi.fi ei vastaa myöskään sellaisten lähetyksesten säilytyksestä, joiden toimituksesta/käsittelystä ei ole ennalta sovittu.
Hygieniapassi.fi ei vastaa mahdollisista postissa kadonneista lähetyksistä.
Huomautukset koskien vastaanotettuja toimituksia (kirjatilaus, sähköinen materiaali, hygieniapassi) on tehtävä viipymättä, kuitenkin viimeistään viiden (5) vuorokauden sisällä tilauksen vastaanottamisesta.
Mikäli asiakas ei ole vastaanottanut hygieniapassiaan postitse neljän (4) kuukauden sisällä testipäivästä, on hän velvollinen ilmoittamaan tästä Hygieniapassi.fi:lle kirjallisesti (sähköposti). Mikäli asiakas ei ole ilmoittanut saapumattomasta hygieniapassista neljän (4) kuukauden sisällä, on hän velvollinen kustantamaan uuden hygieniapassin tilaamisesta koituvat kulut.
Laitteisto- ja ohjelmistovaatimukset
Palvelun käyttö saattaa joiltain osin edellyttää: (1) tietoliikenneyhteyttä palvelun käyttämiseksi ja/tai palvelua koskevan mobiilisovelluksen lataamiseksi päätelaitteelle; (2) päätelaitetta, kuten tietokonetta, älypuhelinta tai tablettitietokonetta, jossa on verkkoselain ja/tai palvelun sovellus asennettuna; (3) käyttäjätilin luomista ja soveltuvien käyttöehtojen hyväksymistä (esim. Trainify-palveluun); (4) kirjautumista tilille palvelun käyttöä varten; ja (5) soveltuvien maksujen maksamista, siltä osin kuin kyseessä on palvelun maksullinen tai lisämaksullinen versio tai toiminto. Käyttäjä vastaa omalla kustannuksellaan tarvittavien laitteiden, tietoliikenneyhteyden ja ohjelmistojen hankkimisesta ja määrittämisestä sekä mahdollisista tarvittavista päivityksistä.
Ehtojen voimassaolo
Nämä ehdot ovat voimassa niin kauan kuin käyttäjä käyttää palvelua. Palveluntarjoaja voi purkaa palvelun käyttöä koskevan sopimuksen päättymään välittömästi, jos käyttäjä ei maksa palvelumaksuja, käyttäjä käyttää palvelua näiden ehtojen tai sovellettavien lakien vastaisesti, käyttäjän tili on pitkään käyttämättömänä tai palveluntarjoaja lopettaa palvelun tarjoamisen.
Ylivoimainen este
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa mistään rikkomuksesta, viivästyksestä tai puutteesta, joka on johtunut sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista syistä (force majeure -tapahtumat).
Vastuunrajaus (sovelletaan vain yhteisö- ja elinkeinonharjoittaja-asiakkaisiin)
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa asiakkaalle mistään välillisistä tai muista epäsuorista vahingoista, mukaan lukien tulon tai liikevaihdon menetys, liiketoiminnan tappiot, goodwill-haitat, saamatta jääneet voitot ja kolmansien osapuolien vaatimukset tai vahingot. Palveluntarjoajan korvausvastuu asiakasta kohtaan ei missään olosuhteissa ylitä sen tilauksen arvonlisäverotonta summaa, johon korvausvastuulla tai sopimusrikkomuksella on läheisin liityntä.