Osaamistehdas kerää palveluiden käytöstä tietoa evästeillä. Tietoa käytetään tuotekehitykseen, palveluiden toimittamiseen ja personointiin sekä mainonnan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme.

Huomioimme koronan toiminnassamme, lue lisää

Koronavirus ja ravintolat - huomioi nämä, työntekijä!

16.03.2020
Jaa:


Työskenteletkö ravintolassa? Vaikka koronavirus hiljentää katuja, ovat monet ravintolat ja kahvilat avoinna. Ruokakaupat kahviopisteineen kuuluvat joka päivä arkeemme, myös poikkeusaikoina.

Tarttuuko koronavirus elintarvikkeiden välityksellä?

"Tämän hetkisen tiedon mukaan virus ei tartu elintarvikkeiden välityksellä. Ruoan valmistamista ja tarjoilemista muille on syytä välttää aina sairaana ollessa. Käsien puhtaus ja ruoan muu hygieeninen käsittely ovat tärkein keino välttää monenlaisia elintarvikkeiden välityksellä tarttuvia tauteja", kirjoittaa Ruokavirasto. Ravintolassa ja ruokakaupassa voi siis asioida, kunhan ihmiset tiskin molemmilla puolilla kiinnittävät hygieniaan huomiota. Ammattilaisilla hygieeniset työtavat kuuluvat toki jokaiseen päivään, myös epidemia-ajan ulkopuolella. Sairaana ei ole syytä mennä töihin, ravintolaan, eikä tällä hetkellä edes ruokakauppaan asiakkaaksi.

Buffet-ruokailussa suurin riski on jonottaminen 

Kuten todettua, itse ruoasta ei tämän hetkisen tiedon mukaan voi saada COVID-19-virusta. Buffet-ruokailu on viruksen leviämisen kannalta riskialtis tilanne, sillä asiakkaat jonottavat ruokaa lähietäisyydellä toisistaan. Asiakkaat tulee ohjeistaa pesemään käsiä ja käyttämään käsidesiä ennen ruokailuun tuloa. Ottimia kannattaa vaihtaa tiheästi. Ja luonnollisesti sairaana ei ole syytä tulla ravintolaan, koska sairas ihminen voi tartuttaa muita ihmisiä. 

Työntekijä - näin toimit asiakaspalvelutilanteessa tartuntojen välttämiseksi:

  • Jos mahdollista, pidä etäisyyttä asiakkaaseen ja vältä kättelyä. Lämmin hymy toimii aina!
  • Jos asiakas aivastaa tai yskii, käännä kasvosi asiakkaasta pois päin hetken ajaksi. Tarjoa puhdasta nenäliinaa, johon hän voi yskiä tarvittaessa, tai pyydä häntä yskimään hihaansa.
  • Joudutko koskemaan asiakkaan koskettelemiin esineisiin? Käytä käsineitä mahdollisuuksien mukaan. Käsineet on riisuttava koskematta niiden likaiseen ulkopintaan. Kertakäyttöiset käsineet on laitettava sekajäteastiaan. 
  • Jos et voi käyttää käsineitä, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta työpisteesi lähettyville. Muista myös, että käsienpesu lämpöisellä vedellä ja saippualla on vielä käsihuuhteen käyttöä suositeltavampaa, joten suosi sitä, jos käsienpesupaikka on lähellä.
  • Tarjoa myös asiakkaille mahdollisuus käsien pesuun ja opasta heitä siihen. Pesupaikoille tarvitaan riittävästi saippuaa ja kertakäyttöpyyhkeitä.

Lähde: Työterveyslaitos


Ajankohtaista